Rancangan
Pengajaran Harian kelas pemulihan
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 3 Cerdik
Tarikh : 27 September 2012
Hari : Khamis
Masa : 8.15 pagi hingga 9.15 pagi
Bilangan murid : 5 orang
Tajuk : Benda di sekeliling kita
Nama murid : 1.
Mohamad Aidid Fawwaz
2. Danial Akmal
3. Muhammad Sufiyan
4.
Muhammad Hakimi
5.
Nur Nadhira Farisha
Kemahiran : 18. Perkataan kvkvkk
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat:-
1.
Menyebut nama benda dengan perkataan kv +kvkk
dengan betul.
2.
Mengeja perkataan kv + kvkk dengan betul.
3.
Menulis perkataan kv +kvkk berdasarkan gambar
dengan betul.
Pengetahuan
sedia ada : Murid telah mempelajari kemahiran
kvkk dalam sesi pembelajaran
terdahulu.
Bahan Bantu
Mengajar : 1. Kad gambar
2. kad perkataan
3. kotak boling
4. bola
5. radio kaset
6. lembaran kerja.
Isi Pelajaran
|
Aktiviti pengajaran
|
|||||||||||||||||||||||||
Set induksi
( 5 minit )
|
Permainan kotak beracun
1.
Murid disusun secara bulatan.
2.
Guru menyediakan satu kotak yang mengandungi
kad perkataan yang telah
dipelajari.
3.
Guru membunyikan muzik.
4.
Kotak perkataan akan digerakkan dari seorang
murid kepada murid yang lain.
5. Apabila muzik diberhentikan murid yang
memegang kotak akan mengambil
salah satu kad di dalamnya dan membaca
perkataan tersebut.
6.
Jika murid menyebut dengan betul perkataan
tersebut guru memuji murid
tersebut dan jika salah akan diperbetulkan oleh
rakan sebaya dan guru.
7.
Permainan diteruskan sehingga 5 pusingan.
|
|||||||||||||||||||||||||
Langkah 1
( 15 minit )
|
1.
Memaparkan kad gambar dan murid menyebut.
2.
Memaparkan kad perkataan.
3. Murid
mengikut guru mengeja dan menyebut.
4. Murid-murid
mengeja secara berkumpulan.
5. Mengeja
secara individu.
6. Latih
tubi mengeja dan menyebut.
7. Memadankan
gambar dengan perkataan.
|
|||||||||||||||||||||||||
Langkah 2
( 20 minit )
|
Permainan boling perkataan.
1. Guru
menyusun 10 kotak secara melintang.
2. Murid-murid
beratur 3 meter di hadapan kotak.
3. Murid
pertama membaling bola ke arah kotak.
4. Jika
kotak tersebut jatuh, murid tersebut akan mengambil kad yang terdapat di
dalam kotak itu. Jika gagal menjatuhkan kotak peluang diberi kepada murid berikutnya.
5. Murid
membaca kad yang terdapat di dalam kotak itu.
6. Jika
murid tersebut dapat menyebut perkataan itu 2 markah akan diberikan. Jika
gagal menyebut perkataan tersebut, murid tersebut tidak akan mendapat 2 markah.
7. Markah
akan diisikan pada borang yang disediakan.
8. Seterusnya
peserta ke dua akan membaling bola, mengikut langkah seperti
peserta di atas.
9. Setiap
peserta akan diberi peluang membaling secara sama rata.
|
|||||||||||||||||||||||||
Langkah 3
( 15 minit )
|
1.
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada
murid-murid.
2.
Murid-murid dikehendaki memilih danmengisi
tempat kosong berdasarkan
gambar yang di beri.
3.
Guru dan murid membincangkan jawapan.
|
|||||||||||||||||||||||||
Langkah 4
( 5 minit )
|
1 .
Guru meminta murid mengeja kembali perkataan
yang telah diajar.
2.
Guru memuji murid kerana memberi kerjasama dan
semangat berlumba-lumba
untuk mendapatkan markah tertinggi.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan