INTERAKSI 5
Tarikh : 29hb.
September 2012
MASALAH
Lemah
dalam pengamatan penglihatan atau
visual.
Pengamatan
bermaksud hasil tindak balas keseluruhan sistem deria setelah menerima
rangsangan dari sumber lain. Manakala pengamatan visual pula berkait dengan
keupayaan deria penglihatan untuk menerima rangsangan dan seterusnya menghantar
maklumat tersebut ke otak untuk ditafsirkan. Jika pengamatan penglihatan murid
menghadapi masalah, maka perkataan atau huruf-huruf yang dilihat murid akan
mengalami kesalahan dan kesilapan. Contoh jika murid membaca secara songsang
dari belakang ke depan maka kemahiran menyalin juga akan menjadi songsang.
Kemahiran pengamatan
menyalin dan menulis
- 1. Mencampur adukkan huruf besar dan kecil
- 2. Jarak huruf tidak seragam
- 3. Meninggalkan huruf semasa menyalin
- 4. Jarak antara perkataan adalah tidak sesuai.
- 5. Menonjolkan pembalikan huruf
CARA MENGATASI
- 1. Mencampur adukan huruf besar.
i.
Latih tubi menyalin ayat atau tulisan. Contoh
menulis suku kata ‘kv’ dan ‘kvk’. Bimbingan berterusan daripada guru. Jika
murid melakukan kesilapan semasa menulis, jangan izinkan murid memadam
kesalahan itu. Biarkan kesalahan itu dan meminta murid menulis di tempat yang
baru. Kemudian minta murid bandingkan tulisan yang mana lebih baik. Minta murid
ulang, tulis suku kata atau perkataan yang betul dengan kerap. Ingatkan murid
supaya lebih berhati-hati semasa menulis dan kurangkan kesilapan. Guru
hendaklah sentiasa berada di sisi murid setiap 10 minit untuk memastikan murid
menulis mengikut arahan.
ii.
Mengarahkan murid menyalin dalam huruf kecil
sahaja. Kemudian terangkan kepada murid di mana fungsi huruf besar dalam ayat
yang disalin. Latihan yang disalin menggunakan buku garis tiga supaya murid
dapat membezakan huruf yang berekor dan bertiang.
- 2. Jarak huruf tidak seragam
i.
Menyalin perkataan dalam kotak yang
disediakan.
ii.
Menyusun huruf yang digunting daripada keratan
akhbar.
iii.
Menyambung titik huruf
- 3. Meninggalkan huruf semasa menyalin ayat.
i.
Guru mengelakkan daripada memberi perkataan
berganda.
ii.
Memberi latihan yang tidak terlalu panjang.
iii.
Mengelakkan daripada memberi perkataan
berimbuhan.
iv.
Guru sentiasa menyemak baris ayat demi baris.
- 4. Jarak antara perkataan adalah tidak sesuai.
i.
Mendisiplinkan murid supaya meletakkan satu
jari atau pen di antara perekataan sebagai penanda jarak.
ii.
Menyambung titik-titik untuk membentuk
perkataan.
- 5. Menonjolkan pembalikan huruf.
i.
Memberi latihan menulis huruf yang pelajar
keliru secara berulang-ulang.
ii.
Mengecam huruf-huruf menggunakan kad huruf.
iii.
Latihan menyalin ayat pendek yang lengkap.
iv.
Menampal huruf yang telah disediakan oleh
guru.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan