PENGENALAN
Setiap
anak itu dilahirkan dalam keadaan yang suci (fitrah), ibu bapanyalah yang akan
menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.” Latar belakang keluarga seperti
status ekonomi, pegangan agama, budaya keluarga, sikap ibu bapa terhadap nilai
pendidikan akan menjadi asas pembentukan identiti individu pelajar. Pendidikan
pada peringkat awal yang diperolehi di rumah serta sokongan dan dorongan
keluarga akan menjadi asas kepada kejayaan pelajar pada peringkat persekolahan
seterusnya.
Pelajar-pelajar
dari keluarga berpendapatan tinggi mempunyai kecenderungan untuk
mempunyai
aspirasi tinggi, ekspektasi tinggi dan pencapaian akademik tinggi. Keluarga
yang berpendidikan dan berpendapatan tinggi mampu mengadakan persekitaran
belajar yang sesuai dan baik. Manakala anak-anak daripada keluarga
berpendapatan sederhana berkecenderung mempunyai aspirasi tinggi, kesan
daripada status ibubapa yang memberi tekanan kepada anak-anak untuk berjaya.
PENGERTIAN BUDAYA
Mengikut
kamus Dewan (2007) mendefinisikan budaya sebagai tamadun, peradaban kemajuan
fikiran dan akal budi. Manakala kebudayaan pula dijelaskan sebagai keseluruhan
cara hidup yang merangkumi cara bertindak, berkelakuan dan berfikir.
Menurut
Noriati A Rashid et. al (2011) budaya atau kebudayaan berasal daripada bahasa
Sanskrit, iaitu buddhayah yang terbentuk daripada kata buddhi (budi atau Akal)
yang diertikan sebagai hal-hal yang berkaitan dengan budi dan akal manusia.
Dalam bahasa Inggeris budaya disebut culture yang berasal daripada bahasa Latin
Colere yang bermaksud mengolah atau mengerjakan.
A. Aziz
Deraman (1994) menjelaskan bahawa budaya dari segi antropologi merupakan
keseluruhan yang kompleks di mana di dalamnya terkandung pengetahuan,
kepercayaan, kesenian, moral, hukum, adat istiadat dan kemampuan-kemampuan
lain.
PENGERTIAN KELAS SOSIAL
Kelas
sosial didefinisikan sebagai suatu lapisan orang-orang yang berkedudukan sama
dalam kontinum (rangkaian kesatuan) status sosial. Status sosial adalah
sekumpulan hak dan kewajipan yang dimiliki seseorang. Orang yang memiliki
status sosial yang tinggi akan ditempatkan lebih tinggi dalam struktur
masyarakat dibandingkan dengan orang yang status sosialnya rendah.
Kelas
sosial adalah stratifikasi sosial menurut ekonomi (menurut Barger). Ekonomi dalam hal ini cukup
luas iaitu meliputi pendidikan dan pekerjaan kerana pendidikan dan pekerjaan
seseorang pada zaman sekarang sangat mempengaruhi kekayaan seseorang individu.
IMPAK KELAS SOSIAL KELUARGA PELAJAR
Pelajar
sekolah terdiri daripada pelbagai latar belakang kaum dan etnik, bahasa dan
loghat, struktur dan kelas sosial, agama dan kepercayaan, adat resam serta
gender di samping persekitaran tempat tinggal yang pelbagai. Kepelbagaian latar
belakang ini menghasilkan latar belakang budaya dan pembawaan yang berbeza
dalam kalangan pelajar. Tingkah laku, tindakan dan pandangan dunia pelajar juga
berbeza kesan daripada pengaruh latar budaya masing-masing. Justeru wujudlah
kerencaman tingkah laku, tindakan, pegangan serta tasawur. Kerencaman ini
dibawa ke sekolah dan ke dalam bilik darjah. Lantaran itu wujudlah kepelbagaian
budaya di sekolah.
Latar
belakang status sosio ekonomi (SSE) merangkumi aspek bilangan isi keluarga,
pendapatan
ibu bapa, pekerjaan ibu bapa dan aspirasi sesebuah keluarga, yang lazimnya dikaitkan
dengan komponen teras sosial dan ekonomi. Ahli-ahli sosiologi, termasuk Max Weber
bersetuju terhadap lima kelas sosial di dalam masyarakat iaitu golongan atasan,
pertengahan atasan, kelas pertengahan bawah, kelas pekerja dan golongan
bawahan. Kedudukan status sosial ekonomi sedemikian turut mempengaruhi
kanak-kanak yang secara langsung dan tidak langsung belajar daripada
persekitaran fizikal, sosial dan iklim dalam dunia mereka dibesarkan.
Ketinggian status sosial ekonomi sering dikaitkan dengan berinisiatif tinggi,
bermotivasi, dan penyerlahan pelbagai kejayaan. Manakala, status sosial ekonomi
rendah pula dikelompokkan dalam kepapaan,
kemiskinan, pengasingan daripada arus perdana kemajuan, kegetiran kehidupan, kais
pagi makan pagi yang petang tiada kepastian, dan pelbagai musibah kegagalan kehidupan.
Mereka dilabelkan sebagai sering berputus asa dan sukar menerima kenyataan. Ini
menyebakan mereka sukar merancang masa depan dan sering menjadi mangsa keadaan sehingga
berterusan dalam lingkaran ’putaran ganas kemiskinan’.
Ishak
Haron (1977) dalam kajiannya menyatakan terdapat pengaruh taraf sosio-ekonomi yang
berbeza ke atas pencapaian akademik pelajar di kalangan kumpulan-kumpulan
etnik, kelas sosial dan tempat tinggal mereka di kalangan masyarakat di
Malaysia. Pengaruh yang ketara ialah kelas sosial yang wujud di dalam sesuatu
komuniti atau masyarakat. Pelajar dari kelas sosio-ekonomi yang tinggi
memperolehi purata pencapaian yang tinggi berbanding dengan pelajar dari
keluarga yang berstatus sosio-ekonomi rendah.
PERANAN PIHAK SEKOLAH DALAM MENANGANI
MASALAH SOSIOBUDAYA
Peranan pentadbir Sekolah
Menurut
Arbain Miswan dalam majalah Pendidik, (2005) pengetua memainkan peranan utama
sebagai pemimpin pengajaran (instructional) dan pemimpin transformatif. Oleh
itu perlu memiliki pelbagai kemahiran personal, profesional dan sosial serta
mempunyai kekuatan mental, fizikal dan kerohanian untuk melahirkan sekolah yang
berkesan lebih-lebih lagi sekolah yang mempunyai kepelbagaian sosiobudaya.
Berjaya
atau sebaliknya sesebuah institusi atau sekolah bergantung kepada gaya
kepimpinan pengurusan sekolah. Pengurus yang baik dapat mewujudkan iklim
sekolah yang mesra, memotivasikan dan kerjasama sebagai sebuah pasukan.
Kerencaman sosiobudaya boleh dimanfaatkan untuk mencapai matlamat sekolah.
Saling bekerjasama antara sekolah dan komuniti, kursus melalui peranan
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dapat memanfaatkan sekolah.
Lokasi
sekolah dan latar belakang sosiobudaya sesebuah sekolah juga banyak
mempengaruhi kelas sosial dan etnik. Perbezaan antara sekolah bandar dan
pendalaman dengan kemudahan-kemudahan yang disediakan mempengaruhi juga corak
pembelajaran dan hubungan sosial. Biasanya sekolah-sekolah di kawasan pendalaman
kekurangan kemudahan dan frasarana yang disediakan. Mereka adalah kumpulan
minoriti yang tertinggal dari arus perdana.
Kumpulan Minoriti merupakan sesuatu kumpulan Etnik
dalam sesebuah masyarakat yang mempunyai jumlah ahli yang kecil. Faktor Geografi
mempengaruhi Budaya sesebuah kumpulan itu. Contohnya, masyarakat pedalaman kaum
Asli, Kadazan, Murud dan sebagainya. Mereka hanya menerima pendidikan tidak
formal sahaja melalui keturunan atau warisan daripada ibu bapa mereka.
Pihak sekolah perlu menyediakan pelbagai alternatif
antara kumpulan minoriti ini supaya mereka tidak terus mengalami keciciran
dalam proses pembelajaran di sekolah. Kesemua kumpulan minoriti ini perlu
diberi perhatian supaya mereka tidak terus tercicir dalam arus pendidikan.
Dasar kerajaan yang telah mewajibkan pendidikan wajib kepada semua warganegara
merupakan salah satu cara untuk mengelakkan keciciran berlaku.
Peranan PIBG
PIBG sebenarnya boleh memainkan peranan besar dalam
peningkatan pencapaian pelajar mereka. Misalnya PIBG boleh membantu
menyelesaikan masalah salah laku pelajar, menyumbang tenaga membantu kerja amal
dan mencari sumber kewangan dari semasa ke semasa demi kemajuan sekolah. PIBG
juga boleh membantu pelajar miskin dan keluarga berpendapatan rendah dengan
memastikan mereka mendapat pelbagai bantuan
seperti bantuan KWAPM, bantuan Skim Bantuan Buku Teks serta menganjurkan
majlis ilmu dan seminar motivasi untuk pelajar berkenaan. Penyertaan dalam
program ini akan memberi rangsangan dan motivasi kepada mereka untuk meneruskan
persekolahan hingga melanjutkan pengajian ke peringkat tinggi bagi membebaskan
diri dan keluarga mereka daripada kemelut kemiskinan. Mereka juga dapat
bersaing dengan golongan yang lebih berada.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan