MASA ITU EMAS

Jumaat, 31 Mei 2013

MASALAH TINGKAH LAKU



MASALAH TINGKAH LAKU.

Tingkah laku yang ditunjukkan oleh kanak-kanak berpunca daripada faktok-faktor tertentu. Guru perlu memahami faktor-faktor yang menjadi punca masalah tingkah laku yang menjadi punca masalah tingkah laku muridnya supaya menjadi panduan dalam merangka program pengurusan tingkah laku murid tersebut. Roger Stancliffe telah menyenaraikan 9 faktor yang dikaitkan dengan masalah tingkah laku kanak-kanak.

i.              Faktor persekitaran
Sesetengah kanak-kanak sangat sensitif terhadap persekitaran sepert bunyi bising, sejuk, panas dan lain-lain. Perubahan tingkah lakukan akan ditunjukkan terutamanya bagi kanak-kanak yang mengalami kecacatan teruk seperti autisme dan lain-lain.

ii.            Tekanan psikologi
Individu yang mengalami tingkah laku obsesif dan tingkah laku yang sudah menjadi tabiatnya akan merasa senang dengan tingkah laku tersebut. Mereka akan berasa tertekan apabila kebiasaan tingkah laku itu diganggu atau dihalang.

iii.           Ketakutan dan fobia
Fobia adalah ketakutan yang keterlaluan terhadap sesuatu. Fobia termasuk juga takut terhadap sesuatu yang berbahaya seperti ular atau ketinggian tahap bahaya sebenar perkara tersebut. Ketakutan ini boleh menyebabkan bahaya kepada individu tersebut.

iv.           Peneguhan yang kurang sesuai
Tingkah laku bermasalah ada kalanya dikukuhkan secara tidak sengaja. Tindak balas semula jadi kita secara serta-merta terhadap tingkah laku tertentu ada kalanya menjadikan tingkah laku itu lebih teruk. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak yang enggan makan ubat akan dipujuk serta dijanjikan dengan ganjaran leh ibu bapanya. Oleh itu, kanak-kanak itu akan sengaja engan makan ubat kerana mahukan perhatian daripada ibu bapanya.

v.            Kemahiran komunikasi dan sosial terhad
Terdapat bukti yang jelas menunjukan bahawa kadar tingkah laku bermasalah yang tinggi dikalangan kanak-kanak yang kurang berkomunikasi berbanding kanak-kanak yang boleh berkomunikasi dengan baik.

vi.           Kesukaran tugasan.
Kesukaran tugasan boleh menyebabkan berlakunya masalah tingkah laku. Sebagai contoh guru bukan hanya setakat memberi mainan atau buku kepada murid tetapi perlu mengajar murid tersebut kemahiran yang perlu untuk melakukan aktiviti tersebut.

vii.          Jangkaan tingkah laku.
Ada kala ibu bapa atau guru menjadi letih dengan tingkah laku kanak-kanak dan membiarkan berkelakuan sedemikian dengan anggapan bahawa tingkah laku akan hilang dengan sendirinya. Jangkaan terhadap tingkah laku kanak-kanak adalah rendah daripada sepatutnya. Sebenarnya mereka itu terperangkap dengan tanggapan bahawa itulah sifat kanak-kanak tersebut dan tidak boleh diubah lagi.
http://www.scribd.com/doc/36215880/Definisi-Tingkah-Laku-Bermasalah

Tiada ulasan: