Peranan Guru Dalam Menangani Masalah
Sosiobudaya
Sebagai seorang guru,
adalah penting untuk mengetahui dan ambil peduli akan siapa sebenarnya
pelajar-pelajar atau komuniti di dalam sesebuah kelas. Guru juga perlu
meneliti akan pendekatan yang bersesuaian yang dibawa oleh setiap pelajar,
bakat serta minat mereka ke dalam situasi pembelajaran. Sewajarnya guru perlu
mengetahui bahawa setiap individu pelajar adalah berbeza dari aspek budaya,
latar belakang keluarga, dan tahap sosioekonomi yang mana sedikit sebanyak
memberi kesan kepada gaya dan corak pembelajaran mereka. Setelah guru mampu
memahami serta mengenali setiap jenis pelajar didalam kelas, impaknya pelajar
boleh mencapai kejayaan daripada hasil pembelajaran mereka di sekolah
i.
Penerimaan dan layanan yang adil
Mengikut
Noriati at el mengenali latar belakang pelajar, taraf sosioekonomi, tempat
tinggal, budaya, adat resam, kepercayaan dan
agama akan membolehkan guru memberikan layanan yang lebih adil kepada
individu pelajar. Guru tidak seharusnya
melayan pelajar sebagai satu kelompok individu, kelompok kelas sosial atau
kelompok mengikut kaum etnik tetapi sebagai individu yang mempunyai keunikan.
Justeru, guru perlu memberi layanan yang adil mengikut keperluan individu
pelajar.
Guru
hendaklah mengajar tanpa mengira kaum atau status sosial seorang murid dengan
mewujudkan kumpulan pelbagai kategori supaya murid-murid yang tercicir tidak
merasa tersisih. Guru perlu
melayan keperluan murid ke arah memperkembang potensi mereka secara optimum. Mereka
dapat berkomunikasi dengan baik antara satu sama lain tanpa ada perasaan rendah
diri. Menurut
Rohand Meighan (1986), Kelas Sosial mengambarkan perbezaan
cara hidup atau pendapatan di dalam sesuatu bangsa yang sama.
ii.
Strategi
pembelajaran yang sesuai.
Setiap seorang pelajar itu adalah unik. Keunikan
mereka tidak sama antara satu sama lain. Seorang guru tidak boleh menganggap
semua murid boleh belajar dengan cara yang
sama. Biasanya penyampai seseorang guru itu bergantung pada persekitaran
tempat tinggal pelajar, status sosioekonomi keluarga dan gaya pembelajaran. Guru
harus berusaha untuk menolong murid memahami dan membentuk nilai, sikap serta
tingkah laku yang sesuai. Dengan mengambil kira faktor-faktor yang membantu
pembelajaran guru dapat menyediakan pembelajaran yang berkesan mengikut kemampuan.
Menurut
Dunn dan Dunn (1979), setiap individu mempunyai gaya pembelajaran tertentu.
Oleh itu, guru perlu didedahkan kepada pengetahuan tentang gaya pembelajaran
dan bagaimana menyesuaikan gaya pembelajaran pelajar dengan pengajaran guru
agar dapat mencapai pengajaran dan pembelajaran yang cemerlang.
Selain daripada itu
juga, interaksi sosial mampu menangani isu-isu berkaitan dengan cara bagaimana
pelajar berinteraksi semasa proses pembelajaran. Menurut Reichmann dan Grasha
(1974) telah menyarankan beberapa jenis pelajar berasaskan kepada cara yang
paling mereka gemari semasa belajar. Antaranya adalah, pelajar yang ingin
belajar secara bersendirian, kolaboratif, penyertaan dan kompetitif. Dunn &
Dunn (1978) mengkategori gaya pembelajaran kepada 18 kategori berdasarkan
unsur-unsur asas tetapi diklasifikasikan dan diringkaskan kepada empat perkara
sahaja berdasarkan rangsangan (stimuli)
iii.
Pengurusan
bilik darjah
Pengurusan hal-ehwal murid dalam bilik darjah melalui
pendekatan penyayang yang ditunjukkan guru dapat menjinakkan mereka, bercakap
bahasa lembut, menegur dan membetul kesilapan dengan cara berhemah, di samping
menggunakan segala sifat akan mempercepat proses kecintaan dan kesetiaan murid
terhadap gurunya. Guru perlu melayan keperluan murid ke arah memperkembang
potensi mereka secara optimum. Faktor ini mendesak guru menggunakan kemahiran
secara optimum dalam pengurusan bilik darjah, dan adalah penting kepada guru
untuk memahami tingkahlaku dan budaya
murid supaya sebarang tindakan dapat dilakukan mengikut kaedah yang betul dan
tepat.
Menurut Noriati A Rashid et al mengurus pelajar yang ramai berlainan
latar belakang bukanlah sesuatu yang mudah. Sebagai satu komuniti kecil di
dalam bilik darjah, kawalan tingkah laku dianjurkan melalui peraturan dan rutin
harian bilik darjah. Pematuhan peraturan menjadi satu keperluan untuk
mewujudkan suasana yang terkawal.
iv.
Penglibatan
aktif murid
Lave dan Wenger (1991) mencadangkan supaya seseorang
individu akan menjadi seseorang yang berpengetahuan dan berkemahiran dalam
penglibatannya. Beliau boleh mengembangkan identitinya serta
perasaan kepunyaannya terutama sebagai ahli kepada sesuatu kumpulan. Wenger
(1998) mengembangkan pandangan mengenai pembelajaran melalui penglibatan sosial
berkenaan. Guru mesti menolong
murid membentuk Konsep Kendiri Positif
supaya mereka dapat mengikuti pembelajaran dengan perasaan yang seronok.
v.
Aspirasi
/Jangkaan guru
Aspirasi
bermaksud cita-cita dan harapan seseorang dalam sesuatu aspek kehidupan. Pencapaian
akademik adalah satu aspek persekolahan yang tidak dapat dipisahkan dari
kehidupan pelajar. Bagaimana pencapaian akademik pelajar adalah berbeza-beza
kerana dipengaruhi oleh pelbagai faktor. Latar belakang pelajar adalah faktor
yang sering disebut sebagai pengaruh utama kepada perbezaan dalam pencapaian
akademik yang pelbagai.
Pengetahuan
mengenai latar belakang pelajar serta budaya dan gaya pembelajaran banyak membantu
guru dalam menyediakan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada
setiap pelajar dan menarik kesungguhan serta usaha untuk mencipta
pengalaman-pengalaman pembelajaran yang pelbagai. Kepelbagaian pengajaran yang
sesuai dengan tahap serta gaya pembelajaran pelajar mempu memberi pulangan yang
cukup baik kepada semua pelajar tanpa mengira kepelbagaian yang wujud di dalam
sesebuah bilik darjah. Dengan kata lain, ia dapat meningkatkan metodologi
pengajaran dan amalan bagi pelajar-pelajar tertentu akan menghasilkan suasana
pengajaran dan pembelajaran yang lebih bermakna dan bukan hanya berorientasikan
kepada peperiksaan semata-mata.
Ini
kerana tanggungjawab seorang guru bukan sahaja mendidik dan menyampaikan ilmu
pengetahuan. Kepada pelajar tetapi turut mempunyai satu tugas yang besar dalam
memahami dunia pendidikan yang sebenar terutama pengurusannya di dalam sesebuah
bilik darjah. Hal ini kerana realitinya, kini pelajar yang wujud dalam sesebuah
kelas adalah datang dari pelbagai latar belakang yang berbeza antaranya adalah
usia, jantina, bangsa, etnik, personaliti, bahasa, status ekonomi keluarga,
kesihatan, lokasi tempat tinggal, fizikal, tingkah laku dan sosial. Kesemua
aspek ini mempengaruhi penerimaan serta minat pelajar untuk terus belajar dan
diaplikasi dalam kehidupan sebenar.
Seseorang
guru perlu bijak menangani kepelbagaian tahap pencapaian murid. Ini kesan
daripada kepelbagaian tahap sosioekonomi mereka. Setiap murid mempunyai tahap
kecerdasan yang berbeza. Seseorang guru perlu bijak dalam memotivasikan pelajar
untuk menyiapkan kerja rumah dan membuat tugsan yang diberikan. Guru perlu
menggunakan pelbagai strategi dan teknik yang berbeza untuk mengajar dan
memberi kefahaman kepada pelajar.
vi.
Bahasa
Dalam
bidang pendidikan, Akta pelajaran 1961 yang dirangka berasaskan Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960
menekankan penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa perpaduan. Penyata Razak
1956 menyatakan
“Tujuan
dasar pelajar di dalam negeri ini ialah bermaksud hendak menyatukan budak-budak
daripada semua bangsa di dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan
pelajaran yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan Bahasa Kebangsaan
sebagai bahasa pengantar yang besar, walau pun perkara ini tiada dapat
dilaksanakan dengan serta merta melainkan hendaklah diperbuat dengan beransur-ansur”.
(Penyata Razak, perenggan 12, 1956)
Penggunaan bahasa merangkumi penggunaannya secara
betul dan jitu di dalam dan di luar bilik darjah. Contohnya, di dalam kelas
sebaik-baiknya hendaklah menggunakan bahasa kebangsaan kerana memudahkan proses
pengajaran dan pembelajaran walaupun terdapat pelbagai kaum di dalam kelas
tersebut supaya satu persekitaran yang kondusif dapat terbentuk.
Menurut
Syed Ismail Syed Mustapa (2012) aspek bahasa harus diberi pertimbangan yang
sewajarnya oleh guru. Murid yang terdiri daripada pelbagai kaum pastilah
menyebabkan berlakunya dialek bahasa yang sedikit sebanyak akan memberi impak
kepada pembelajaran. Jurang yang berlaku akibat daripada penggunaan bahasa
dialek haruslah dielakkan.
Penggunaan bahasa
yang Standard akan memberi peluang sama rata kepada murid untuk
mengambil bahagian dalam aktiviti Pembelajaran Faktor ini mendesak guru
menggunakan kemahiran secara optimum dalam pengurusan bilik darjah, dan adalah
penting kepada guru untuk memahami tingkahlaku dan budaya murid supaya sebarang tindakan dapat dilakukan mengikut
kaedah yang betul dan tepat.
Kesabaran, kecekalan dan kesungguhan untuk membentuk
perangai murid kadang kala mengambil masa yang agak lama. Apabila berlaku
perubahan ke arah kebaikan, berilah pengiktirafan dan penghargaan terima
kasih.
vii.
Pelbagai
kaedah pembelajaran
Guru harus menggunakan pelbagai kaedah pengajaran dan
pembelajaran mengikut tahap pencapaian murid. Guru juga perlu memberi tunjuk
ajar untuk mengatasi masalah akademik murid yang lemah melalui pelbagai kaedah
yang sesuai seperti penganjuran kem-kem motivasi dan sebagainya. Masa
pengajaran dapat digunakan semaksimumnya untuk melakukan banyak aktiviti yang
merangsangkan minda. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan kata-kata
bermotivasi dan penuh dengan senyuman dan jenaka (Sense Humour).
Guru juga perlu menghormati murid-murid, bersikap
adil, hukuman berbentuk deraan tidak seharusnya dilaksanakan kerana akan
menyebabkan hubungan murid dengan guru akan renggang serta memberi teguran umum
berbentuk nasihat tetapi bukan leteran. Guru perlu bertanggungjawab untuk
membentuk komuniti pembelajaran yang
mesra murid berasaskan latar belakang dari pelbagai Sosio-Budaya.
KESIMPULAN
Negara
Malaysia mempunyai pelbagai budaya dan sosiobudaya yang berbeza antara satu
sama lain. Kepelbagaian masyarat ini memerlukan usaha berterusan untuk
membentuk masyarakat yang saling memahami antara satu sama lain. Khususnya
apabila berlaku pertembungan budaya antara setiap kumpulan. Dalam proses
tersebut melibatkan peringkat integrasi antara kaum. Proses ini adalah bertujuan
menyatupadukan pelbagai kelompok masyarakat dengan menghilangkan perbezaan
identiti. Proses ini juga merujuk kepada penyatuan kelompok yang berbeza latar
belakang dan menjadi satu entiti yang terikat oleh norma dan nilai serta
kepentingan bersama.
Sebagai
seorang pendidik sudah menjadi tanggungjawab guru untuk membimbing pelajar
mencapai potensi diri dalam pencapaian akademik dan sosial. Guru perlu mengkaji
dan memahami sosiobudaya setiap pelajar untuk memudahkan proses pengajaran dan
pembelajaran supaya tidak ada murid yang merasa tersisih. Kepelbagaian
sosiobudaya yang wujud di dalam bilik darjah memerlukan guru mengambil
perhatian yang sesuai bagi membolehkan setiap pelajar mendapat peluang yang
adil untuk pembelajaran yang berkesan.
3 ulasan:
Welcome
Semoga perkongsian ini memberi sedikit manfaat kepada semua.
Terima kasih atas perkongsian
Catat Ulasan