Latih Tubi
·
Maksud
:-Aktiviti pengulangan fakta-faktar atau kecekapan yang dipelajari.
·
Tujuan – mencapai tahap penguasaan kemahiran
disamping menjamin kekekalannya.
·
Teknik latih tubi amat sesuai dijalankan
untuk pengajaran bahasa kedua dan ia juga boleh digunakan untuk mencapai
sesuatu kemahiran misalnya kemahiran menyebut perkataan, membina ayat-ayat atau
mengingati fakta-fakta penting.
·
Teknik ini dikenali juga dengan teknik
menghafal.
·
Antara kelemahan teknik ini ia menghadkan
kebebasan berfikir dan menumpukan daya
kreativiti murid.
·
Namun begitu teknik ini amat berguna dan
sesuai untuk isi kandungan pengajaran yang memerlukan ikutan dan ulangan.
·
Mengikut teknik ini perhatian akan diberikan
pada 5 aspek kebolehan menggunakan bahasa iaitu:-
i.
Sebutan (accent)
· Menyebut patah-patah perkataan sukukata
dengan betul termasuk intonasi yang membawa makna dalam sesuatu situasi.
ii tatabahasa (grammer )
·
Penggunaan bahasa yang tepat mengikut
hukum-hukum bahasa daripada semua aspek.
iii Perbendaharaan
kata (vocabulary)
· Meluaskannya dengan penggunaan imbuhan yang
sesuai mengikut konteksnya dalam sesuatu situasi.
iv. kefasihan
(fluency)
·
Menggunakan perkataan dan lain-lain dengan
cara spontan tanpa memikirkan apakah maksudnya.
v. kefahaman
(comprehension)
- latihan
memberi soalan dan memahami jawapan yang wajar.
Latih
tubi merupakan kaedah instruction yang berkesan jika sekiranya guru dapat
menggunakan dengan betul dan sesuai perancangan pengajaran mereka iaitu:-
· Latih tubi diberikan dalam masa yang singkat
antara 10 hingga 15 minit sahaja.
· Jumlah dan jenis latih tubi hendaklah
bersesuaian dengan peruntukan masa dan tahap kebolehan pelajar.
·
Galakkan pelajar-pelajar merekodkan kemajuan
yang diperolehi melalui setiap aktiviti dalam latih tubi itu.
·
Galakkan penggunaan latih tubi dalam bentuk
permainan atau menguji kecekapan untuk menarik minat dan tidak membosankan.
·
Pastikan pelajar faham mengapakah mereka
perlu menguasai sesuatu konsep atau kemahiran dan ia dapat dipermudahkan
melalui latih tubi yang diberikan oleh guru.
Elakkan
latih tubi yang berbentuk:-
·
Membosankan dan kurang menarik.
·
Terlalu lama dan banyak fakta yang terkandung
di dalamnya.
·
Sesuatu yang mendatangkan kesan negetif
kepada pelajar seperti merasa tertekan, tidak selesa atau kurang berminat
mengikut latihan tersebut.
http://www.scribd.com/doc/46986445/KAEDAH-LATIH-TUBI
Tiada ulasan:
Catat Ulasan