kaedah ulangan
Kaedah
ulangan ialah melakukan pembacaan ataupun mengingati sesuatu perkara secara
berulangkali ataupun berterusan. Kaedah ulangan ini dapat menajamkan daya ingatan
dan menambahkan kefahaman pelajar apabila diaplikasikan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran.
Kaedah ini berpusatkan kepada guru dan pelajar. Guru akan menggunakan
kaedah ini apabila perlu mengulang semula topik yang lepas sebelum memulakan
pengajaran baru. Pelajar pula dapat menggunakan kaedah ini dengan cara mengulangkaji
pelajaran yang lepas, sama ada bertanya kepada guru ataupun persendirian.Kaedah
ulangan ini perlu dijalankan dengan teknik yang sesuai mengikut topik pengajaran
supaya ia tidak menjadi aktiviti yang membosankan.
Langkah-langkah yang biasa
digunakan bagi kaedah pengulangan ialah Guru menentukan objektif pengajaran dan
mengenal pasti sesetengah perkara yang ingin ditegaskan kepada pelajar dan
aspek yang memerlukan daya ingatan dan kefahaman yang lebih oleh pelajar.
Kemudian, pengulangan dilakukan oleh guru semasa memberikan penjelasan sama ada
dengan menyebut sendiri secara berulang –ulang ataupun meminta penyertaan
pelajar bagi mengulang semula apa yang sudah diterangkan.
Tambahan pula,
pengulangan yang dibuat oleh guru akan memberi kefahaman kepada pelajar
berkaitan perkara itu adalah sesuatu yang penting dan perlu lebih diingati atau
difahami. Sekiranya pelajar sendiri yang membuat pengulangan maka semasa proses
pengulangan berlaku, pelajar sudah membuat peneguhan dalam aspek kemahiran
mengingat dan memahami sesuatu perkara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan